دسته‌بندی نشده

انواع هرس درختان چگونه است؟

Gardening Pruning fruit trees service 1110x630 copy

هرس چیست؟ انواع هرس درختان چگونه است؟ در این مقاله به هرس و چگونگی انواع هرس درختان پرداخته ایم تا اخر این مقاله با ما همراه باشید.

 

انواع هرس درختان به صورت اصولی

 

هرس چیست؟

پس از خرید نهال و کاشت آن مهم ترین مسئله ای که پیش می آید آبیاری و هرس آن است.هَرَس به معنای حذف شاخه‌های اضافی به دلیل عبور هوای بیش‌تر از بین شاخه‌ها، رسیدن نور کافی به آن‌ها و آرایش شکل ظاهری درخت برای به دست آوردن محصول مرغوب است. نوع دیگر هرس،هرس ارتفاع است

. زمانی که درختان میوه دارای ارتفاع زیادی هستند  چیدن میوه سخت میشود ،به همین خاطر بعد  از به خواب رفتن درخت در فصل زمستان، شاخه های کلفت و مسن با ارتفاع زیاد را در ارتفاعی هماهنگ، قطع می‌کنند. بدین ترتیب در فصل بهار، شاخه های جوان بسیاری رشد و در دسترس خواهند بود.

 

همچنین بخوانید : اصول کوددهی چگونه است

 

انواع هرس درختان

هرس درخت  در زبان محاوره به معنای بریدن قسمت های اضافی درختان می باشد. این قسمت ها می تواند شامل شاخه و برگ شود. همچنین ممکن است قسمت هایی که هرس روی آن انجام شود زنده باشد و یا خشک شده باشند.

چرا درختان را هرس می کنیم

هرس در درختان به خاطر تقویت و شکل دهی به آنها انجام می شود. اما در درختانی که میوه خوراکی تولید می کنند، عمده استفاده از هرس به منظور کمک به تقویت و افزایش توان درختان برای تولید محصولسال بعد صورت می گیرد.

همانطور که در جریان هستید انرژی درختان در اثر فرایند سیتوپلاسم و فتوسنتز حاصل می شود و در نهایت به یاخته درختان منجر می گردد. این انرژی می تواند از طریق نور آفتاب و یا کوددهی درختان میوه صورت گیرد.

در نتیجه ی رشد سلول های گیاهی جدید انرژی درختان افزایش می یابد و در تمامی درخت پخش می شود. حال اگر بخواهیم قدرت درخت را در قسمتی مشخص که بیشترین باردهی را دارد که به اصطلاح شاخه های بارده درخت گفته می شود، جمع کنیم، شاخ و برگ اضافی را قطع کرده و توان درخت را در نقاط بارده درخت کنترل می کنیم.

زمان هرس درخت میوه به صورت عمومی

تایم هرس در درختان میوه به نوع درخت و فصل باردهی آن مربوط می شود . اکثر کشاورزان برای اکثر درختان میوه اواخر فصل تابستان را به منظور هرس فرمدهی انتخاب می کنند.

معمولا هرس، باردهی که به نیت تقویت درختان برای شروع باردهی سالانه انجام می شود، یک تا دوماه قبل از شروع زمان باردهی صورت می گیرد. هرس باردهی در درختان میوه تاثیر بسیاری در رشد و تولید محصولات آنها خواهد داشت.

هرس زمستانه یا به اصلاح هرس سیاه، نوعی از هرس است که بیشتر در فصل زمستان و زمانی که درختان در خواب زمستانی هستد صورت می گیرد. نوع دیگری از هرس، هرس سبز یا هرس تابستانه نام دارد که در فصل تابستان انجام می شود .

تاثیر هرس بر روی درختان میوه به صورت عمومی 

هرس درختان میوه باعث تقویت بنیه درختان برای تولید محصولات خود می شوند. هر چه درخت انرژی و توان بیشتری برای تولید محصول داشته باشد، می تواند محصولات با کیفیت تر و بیشتری به باغبان اعطا کند.

نکته مهم این است که هرس به تنهایی نمی تواند تضمینی برای تولید محصولات بیشتر باشد. بلکه مواردی مثل کودهی، آبیاری مناسب، نور کافی و… در کنار نوع نژاد درختان، می تواند مزارع پر سودی را به تشکیل دهند.

 

بررسی انواع هرس درختان

 

فواید هرس درختان 

نگهداری از درختان و بوته‌ها با کمک هرس کردن به آن‌ها کمک می‌کند تا سالم‌تر بمانند. هرس درخت ها و بوته‌ها به‌ طور مناسب فواید فراوانی برای آن‌ها دارد، منجمله:

  • بالا بردن امنیت
  • تقویت رشد درختان
  • کمک به رشد درختان
  • مانع از رشد درختان به‌طور نامطلوب می‌شود
  • با هرس درختان و بوته‌ها می‌توان شکل‌هایی زیبا ساخت
  • افزایش میزان باروری درختان و بوته ها

بالا بردن امنیت 

با هرس کردن شاخه‌های پایینی درختان مانع از برخورد آن‌ها به ماشین ها و عابرانی که از کنار این درختان می‌گذرند می‌شوید. همچنین اگر این درختان و بوته‌ها بر سر پیچ خیابان روییده باشند ممکن است باعث کم شدن دید رانندگان شوند. پس لازم است با هرس سر وقت این درختان امنیت کسانی که از کنار آن‌ها عبور می‌کنند تأمین کنید.

تقویت رشد درختان 

بوته‌های رها شده که بیش‌ازحد رشد کرده‌اند را می شود با هرس صحیح به درختچه‌های چند ساقه‌ای زیبا و دلنواز تبدیل کنید. کافی است شاخه‌های پایینی آن‌ها را قطع کنید و کمی به شاخه‌های نظم  دهید. این کار به‌مراتب بهتراست  تا از ریشه درآوردن این بوته‌ها و کاشتن گیاه دیگری به‌جای آن است.

کمک به رشد درختان

با هرس کردن درخت می‌توانید مشخص کنید که شاخه‌های جدید در کدام جهت رشد کنند. هر وقت که شاخه‌ای را می برید مانع از رشد کردن آن شاخه در آن جهت می‌شوید و باعث می‌شوید شاخه بعدی در جهت دیگری رشد کند. پس با هرس درخت های جوان به شیوه مناسب می‌توانید به ساختار آن‌ها شکل زیبایی ببخشید.

مانع از رشد درختان به‌طور نامطلوب می‌شود

با هرس درخت ها در زمان منظم رشد ناخواسته شاخ و برگ درختان را کنترل می‌کنید. کافی است شاخه‌هایی که بد رشد کرده‌اند، بیش‌ازحد نازک هستند و از داخل ریشه‌های درخت رشد کرده اند را قطع کنید.

با هرس درختان و بوته‌ها می‌توان شکل‌هایی زیبا ساخت

می‌توانید تعدادی از بوته‌ها و درختان نزدیک به هم را به شیوه ای هرس کنید که مثل یک پرچین در باغچه شما به نظر بیاید. اگر هم به هنر شکل دادن به درختان علاقه‌ دارید می‌توانید با هرس درختان و بوته‌ها شکل‌های مختلف ، جدید و زیبایی بسازید.

افزایش میزان باروری درختان و بوته ها

گیاهان دارای گل و برخی درختان میوه با هرس کردن بارورتر می‌شوند و محصولات بهتری را تولید می‌کنند. مثلاً لازم است گل‌های خشکیده را در طول فصل گلدهی از بوته‌های رز جدا کنید. برای درختان میوه هم لازم است با حوصله و دقت شاخه‌های نازک را جدا کنید. درسته که این کار به نظر خسته‌کننده باشد، اما مزد آن را در فصل گلدهی و برداشت محصول دریافت خواهید کرد.(نابرده رنج گنج میسر نمی شود)

جمع بندی

در این مطلب که به صورت تخصصی و علمی جمع آوری شده بود به معرفی هرس پرداختیم. در نهایت این نتیجه را می گیریم که هرس انواع درخت بسیار متفاوت است.

همچنین بسیاری از درختان به روش های خاص و بخصوصی هرس می شوند. امروزه هرس کردن درختان کار اصولی و نیازمند توانایی و تجربه  و تبحر می باشد. هرس غیر اصولی می تواند درختان  شما را ضعیف و بیمار سازد و به آن اسیب جدی وارد کند.

در نهایت شما کشاورزان عزیز با توجه به نوع درخت کشت شده در محل زمین های خود ، می توانید هرس درخت میوه خود را در این مطلب آموزش ببنید. امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید به فایده بود باشد و قصور متخصصان ما در زمینه ی گرد آوری این مطالب نادیده بگیرید . امید است که با مطالعه ی این مقاله به بهبود کیفیت باغ و باغچه ی شما کمکی کرده باشیم .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *