دسته‌بندی نشده

اصول آبیاری چگونه است؟

72559126539091278393main copy

پس از خرید نهال و بعد از کاشت درختان میوه آبیاری درختان یکی از مهم ترین مسئله های مطرح برای باغبانان است. اصوال آبیاری چگونه است؟ چگونه آبیاری کنیم؟ در این قسمت به بررسی اصول آبیاری و انواع آبیاری پرداخته ایم با ما همراه باشید

اغلب نقاط کشور باغداران تلاش می کنند که آبیاری درختان میوه را در هنگام شب انجام دهند. چون اعتقاد بر این است که آبیاری در شب از لحاظ میزان نفوذ آب در داخل خاک، دارای قدرت بیشتری است علت آن هم تفاوتی است که در میزان تبخیر آب در گرمای روز و هوای خنک شب موجود است.

حال باید با در نظر گرفتن اهمیت آب در ایران، روش مناسبی را برای آبیاری درختان میوه استفاده کنیم که در عین اینکه از مقدار لازم و کافی آب برای زیست و رشد درخت تامین می کند ، در اقتصاد آب نیز رعایت شرایط لازم را کرده باشد.

 

اصول آبیاری چیست؟

 

آبیاری به چه معناست ؟

 

مسئله آبیاری درختان میوه، مهم ترین بخش باغبانی در ایران ماست. زیرا در ایران، خاک در نتیجه ی آب و هوای خشک و معتدل اصولا دارای حاصلخیزی مورد نیاز است و می توان گفت عامل محدود کننده در باغداری و اصولا در تمام قسمت های کشاورزی این کشور، عبارت از آب است یعنی هر میزان که آب بیشتر داشته باشیم به همان نسبت می توانیم بهره برداری بیشتری از خاک کرده و تعداد بیشتری از گیاهان و یا درختان را تغذیه کنیم و در نهایت آنها را در سلامت کامل حفظ کنیم.

در آبیاری درختان میوه مهم ترین اصل آن است که آب را به شکلی در سطح خاک به گردش در بیاوریم که آب به طور یکنواخت به تمام قسمت هایی که درخت در آنجا ریشه کرده است، برسد.

حال باید دید که ریشه ی درخت درکدام قسمت  قرار می گیرد و آب از لای ذره های خاک چگونه رد می شود و در داخل آن نفوذ می کند و با در نظر گرفتن این دو مسله، به روشی در آبیاری درختان عمل کنیم که آب  کافی به تمام قسمت های ریشه های مویی درخت برسد.

بیشتر اوقات دیده می شود که در ساخت باغ میوه ، پای درختان را نهری ایجاد کرده اند که آب آبیاری را فقط از آن قسمت عبور می دهند و این موضوع در حالی است که فاصله بین درختان خشک و بی آب باقی می ماند و یا گاهی دیده می شود اطراف طوقه درختان را حوضچه ای درست کرده و آب را فقط در آنجا پر می کنند. در صورتی که درختان میوه آب را به وسیله ریشه های مویی که از پای درخت دورتر قرار گرفته اند، ب خود می گیرند.

 

همچنین بخوانید : اصول کوددهی

 

اصول آبیاری درختان میوه و روش های آن 

 

اصول آبیاری درختان میوه و روش های آن 

  • طریقه سیلابی
  • آبیاری کرتی
  • آبیاری به طریق شیاربندی
  • آبیاری بارانی

طریقه سیلابی 

هنگامی که آب برای آبیاری درختان فراوان و زمین مسطح و صاف است آب را به داخل باغات میوه برمی گردانند و می گذارند سیلاب همه جا را پرکند و آنقدر آبیاری را ادامه می دهند که آب به عمق مورد نظر برسد.

آبیاری کرتی :

سطح باغ را به کرت ها یعنی به قطعات کوچک یا بزرگی که بستگی به جنس و شیب زمین و مقدار آب دارد، تقسیم می کنند و در زمان آبیاری درختان میوه، قسمت عظیم باغ و سطح کرت ها را از آب پر سیرمی کنند. به این روش را طریقه کرتی می گویند. به طوری که آبیاری کرتی از لحاظ توانایی کنترل کردن مقدار آب مصرفی به روش آبیاری سیلابی ارجعیت دارد.

آبیاری به طریق شیار بندی 

در این روش برای آبیاری درختان میوه، بهترین راه برای آبیاری درختان است که در دنیای امروزه معمول و معقول می باشد. در این روش برخلاف دو روش قبلی در مصرف آب بسیار صرفه جویی می شود و تمام ریشه های درختان از آب استفاده می کنند، روش کار این گونه است که با این سیستم مقادیر کمی از آب را از شیارهای نازک و دراز برای یک مدت نسبتا طولانی رد می کنند به طوری که آب به تدریج تمام خاک را سیراب می کند  و در آن نفوذ کند.

در این روش از آبیاری درختان محل قرار گرفتن شیارها و تعداد آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. برای درختان بارور اولین شیار از فاصله یک متری ردیف درختان کشیده می شود و شیار دوم به جنس خاک بستگی دارد که باید با فاصله 70 تا 100 سانتی متر از شیار اول قرار بگیرد.

این گونه که  در فاصله دو ردیف درخت، که به فاصله 6 متر از همدیگر کاشته شده اند 3 یا 4 ردیف شیار تشکیل می شود. زمین یا باغی که با این روش، آبیاری می شود باید مسطح باشد ویا حداقل تا حد مطلوبی صاف شده باشد.

مقدار آب در شیارها برای آبیاری درختان میوه باید طوری رسم شود که آب به خوبی جاری شده باشد و در عین حال به مقدار کافی نفوذ کند. اصل مطلب این است که آب در شیارها نه سرعت بالایی داشته باشد و نه به طور راکد باقی بماند.

مدت زمان آبیاری بسته به شرایط  خاک و مقدار رطوبت موجود در آن، ممکن است کم و زیاد باشد. طول شیارها نیز از لحاظ آبیاری اهمیت ویژه ای  دارد و در زمین های شنی باید طول شیارها کم باشد و بر عکس در زمین های رسی ممکن است طول شیارها را بیشتر احداث کرد، به هر حال باید آب فرصت آن را داشته باشد که قدرت نفوذ کردن داشته باشد و به عمق زمین نفوذ کند.

آبیاری بارانی 

 به انتشار آب به وسیله تجهیزات آبیاری به شکل قطره های باران در زمین های کشاورزی را آبیاری بارانی می نامند. در این روش آب با فشار از روزنه های به وجود آمده در تجهیزات مختص آبیاری خارج شده و در زمین مانند قطره های باران پخش می شوند. در این روش از آبیاری میتوان برخی ترکیبات خاص و مهم مثل کودهای ریزمغذی را در منبع آب حل نمود تا تغذیه بصورت برگی و ریشه ای انجام شود.

توصیه ی پایانی 

اصول آبیاری گیاهان از اهمیت بسیاری برخوردار است و در بسیاری از مواقع دلیل مرگ گیاهان همین آبیاری نادرست است. پس باید روش درست آبیاری گیاهان و بهترین زمان برای  آبیاری گیاهان را بدانید تا از بروز این اتفاق و ازدست دادن گیاهانتان جلوگیری کنید. بهتر است بدانید آبیاری گیاهان آپارتمانی با گیاهان فضای باز متفاوت است و این به دلیل تفاوت شرایط و محیط  نگهداری آنهاست.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *