مقاله

عمق ریشه انواع درخت

عمق ریشه انواع درختان

عمق ریشه درختان، به میزان پخش شدن ریشه آن درخت اشاره دارد. این مسئله، تاثیری مستقیم بر رشد درخت و میوه دادن آن داشته و ضروری است تا در زمان کاشت هر درخت، به آن توجه داشت. در اکثر موارد، مقدار رشد و پخش شدن ریشه درخت، به ژنتیک درخت، بافت خاک و روش آبیاری آن، ارتباط دارد. جالب است بدانید که رشد ریشه، متناسب با رشد تاج درخت انجام می‌شود؛ به همین دلیل در صورت برهم خوردن این تناسب، درخت دیگر قادر نخواهد بود تا به خوبی رشد کرده یا ثمر بدهد. این مسئله سبب شده تا آشنایی با عمق ریشه انواع درختان، امری ضروری در نظر گرفته شود.

عمق ریشه درخت گردو

عمق ریشه درخت گردو یکی از عوامل کلیدی در سلامت و باردهی این درختان است. ریشه‌های نهال گردو، به دلیل ساختار عمیق و گسترده‌ای که دارند، می‌توانند به اعماق زیادی از خاک نفوذ کنند و مواد مغذی و آب را از لایه‌های عمیق زمین جذب کنند. عمق ریشه درخت گردو معمولاً بین 3 تا 5 متر است. در برخی شرایط و بسته به نوع خاک و نحوه آبیاری، ممکن است این عمق بیشتر نیز شود.

برای داشتن ریشه‌های سالم و قوی، انتخاب خاک مناسب با زهکشی خوب و غنی از مواد معدنی بسیار اهمیت دارد. همچنین، ریشه‌های عمیق نیاز به آبیاری منظم دارند تا بتوانند از تمامی ظرفیت‌های خاک و مواد مغذی آن استفاده کنند. با رعایت این نکات، درخت گردو می‌تواند به بهترین شکل ممکن رشد کرده و میوه‌دهی بسیار خوبی داشته باشد.

عمق ریشه درخت عناب

درخت عناب در دسته درختانی با ریشه عمیق قرار می‌گیرد؛ چرا که عمق ریشه درخت عناب می‌تواند از 3 تا 9 متر، متغیر باشد؛ همین امر درخت را قادر می‌سازد تا از فاصله‌هایی دورتر، آب و مواد مغذی مورد نیاز خود را تامین کند. ضروری است تا در زمان کاشت درخت عناب، به این مسئله توجه داشته باشید تا در زمان محصول دادن، درخت میزان مناسبی از عناب را تولید کند.

ریشه درخت عناب

ریشه درخت عناب

عمق ریشه درخت صنوبر

یک نکته مهم در زمان کاشت نهال صنوبر این است که بدانید رشد ریشه این درخت، تا حد زیادی به شرایط زمینی و اقلیم آن منطقه بستگی دارد؛ به همین دلیل، عمق ریشه‌های این درخت در هر منطقه متفاوت خواهد بود. درخت صنوبر هم در دسته درختانی با ریشه عمیق قرار گرفته و عمق ریشه‌های آن از 3 تا 10 متر ، متغیر است. این ویژگی سبب شده تا درخت صنوبر حتی در شرایط خشکی و کم آبی نیز بیشتر از دیگر درختان زنده مانده و دوام بیاورد.

ریشه درخت صنوبر

ریشه درخت صنوبر

عمق ریشه درخت سنجد

برای کاشت درخت سنجد نیاز است تا گودالی دو تا سه برابر طول و عرض ریشه این درخت، حفر کنید. کارشناسان توصیه می‌کنند تا عمق گودال را چیزی در حدود 10 تا 30 سانتی متر در نظر بگیرید تا با عمق ریشه‌های این درخت، هماهنگ باشد. هر چه گودال بزرگ‌تر باشد، درخت راحت‌تر می‌تواند در آن رشد کند. البته نباید در این امر زیاده‌روی کرد.

ریشه درخت سنجد

ریشه درخت سنجد

عمق ریشه درخت انجیر

درخت انجیر قادر است تا ریشه‌هایش را در نزدیکی سطح خاک، اما در محوطه‌ای گسترده، پخش کند. مطابق با تحقیقات انجام شده، عمق ریشه درخت انجیر از 15 سانتی متر تا 60 سانتی متر، تغییر می‌کند. باید در نظر داشت که این عمق ممکن است در طی فصل‌های مختلف سال، دچار تغییر شود.

عمق ریشه درخت توت

پخش شدن ریشه‌های اصلی و فرعی درخت توت در زیر زمین، ارتباط مستقیمی با میزان آب‌های زیرزمینی و دیگر اشیاء موجود در آن سطح دارد. به طور کلی، عمق ریشه‌های این درخت به 10 الی 40 سانتی متر می‌رسد.

سخن پایانی

پیش از کاشت هر درختی، ضروری است تا از عمق ریشه‌های آن درخت مطلع شوید. در صورت عدم توجه به این مسئله، سلامت درخت دچار مشکل شده، میزان رشدش کاهش یافته و حتی ممکن است روند میوه‌دهی آن دچار مشکل شود. برای جلوگیری از این مشکل، ابتدا با نیازهای درخت آشنا شده و محیطی تا حد امکان مناسب برای رشد آن مهیا کنید.

دیدگاهی در مورد “عمق ریشه انواع درخت

  1. محمد چمنی گفت:

    به نظرم عمق ریشه درخت توت بیشتره و اشتباه ذکر شده

  2. elham گفت:

    من تا الان فکر میکردم عمق ریشه درختان مسئله مهمی نباشه برای کاشتشون!

  3. کاملیا گفت:

    عمق ریشه درخت سنجد چرا انقدر زیاده

  4. علی حسن نژاد گفت:

    سلامت و باردهی وابسته به عمق ریشه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *