دسته‌بندی نشده

راهنمای خرید نهال + 7 نکته

2021 03 03 4cc58b3a867641a599dcddefa3274d09 copy

اگر تجربه کاشت درخت و باغبانی ندارید و به دنبال  راهنمای خرید نهال هستید این مطلب مخصوص شماست. با ما همراه باشید. 

همانطور که می دانید  تمام تکنیک های باغبانی نیاز به تجربه و مهارت خاصی دارد. یکی از مهمترین موارد ایجاد باغ، خرید گیاهان مناسب و باکیفیت است، به طوری که انتخاب نهال می تواند نتیجه تلاش شما را در چند سال آینده تا ثمره تضمین کند، یا اینکه تمام تلاش شما تبدیل به هیچ شود.

 

راهنما برای خرید نهال

راهنمای خرید نهال

  • اولین قدم حفر چاله قبل از کاشت است.
  • نهال های شناسه دار  با اندازه مناسب را از مراکز مجاز دریافت کنید.
  • نهال هایی که انتخاب می کنید باید دارای ریشه های زیاد و ساقه های مستقیم و بدون انشعاب باشند.
  • ظاهرنهال باید تمیز و آبدار و بدون علائم پژمردگی یا خمیدگی باشد.
  • گیاهان باید عاری از حشرات، زخم یا له شدگی باشند.
  • قبل از کاشت نهال، منطقه ای را که کنده اید آبیاری کنید تا نشست کند و زمانی که خاک پایدار است بکارید.

 

نهال به 3 دسته میتواند تقسیم شود

 

نهال های گلدانی:

 این نوع نهال در تمام فصول سال موجود بوده و به صورت گلدانی عرضه می شوند. برای بررسی ریشه این نهال ها باید آن ها را از گلدان خارج کنید اما از روی ظاهر نهال ها می توانید کیفیت ریشه ها را تشخیص دهید. البته باید مراقب باشید که نهال هایی را با ریشه های فراتر از زهکش یا خاک خریداری نکنید.

نهال در گلدان بسیار حساس است و باید با دقت بیشتری کاشته شود. برای کاشت این نهال ها باید سوراخی به عمق 2 برابر قطر گلدان حفر کرد و در پای نهال کود ریخت.

قبل از کاشت این نهال ها، ریشه های در هم پیچیده را کوتاه کنید و مراقب باشید در هنگام کاشت ریشه ها در هم فرو نروند. همچنین لازم به ذکر است که نهال ها باید در گلدانی کمی بالاتر از اندازه ای که در گلدان بوده اند کاشته شوند. پس از اتمام مراحل کاشت، کود را در اطراف نهال ریخته و سپس آن را آبیاری کنید.

نهال های گونی پیچ شده :

برخی از نهال ها را به دلیل حساسیت بالا، کیسه بندی می کنند و پس از جمع آوری از نهالستان با خاک دور ریشه می بندند. این نوع نهال ها نیز حساس هستند و برای کاشت آنها باید عمق خاک کمتر از اندازه خاک همراه حفر شود بنابراین نهال ها باید 5 سانتی متر زیر موقعیت کیسه پیچ در خاک قرار گیرند. پس از کاشت، اطراف نهال حوضچه ای  ایجاد کنید و پس از افزودن کود مناسب، آن را آبیاری کنید.

نهال های ریشه برهنه:

از آنجایی که این نهال ها مستقیماً از خاک گرفته شده و به فروش می رسند، می توان آنها را فقط در اواخر زمستان و اوایل بهار و قبل از بیدار شدن درخت خریداری کرد. هنگام خرید نهال هایی از این نوع به سلامت کلی ریشه، ساقه و شادابی نهال توجه کنید

. برای کاشت این نوع نهال ابتدا باید ریشه های در هم تنیده را قطع کنید. سپس چاله ای مانند چاله ای  که نهال از آن برداشت شده حفر کنید و عرض این چاله باید به اندازه ای باشد که ریشه ها به هم نپیچند. نهال را باید همانطور که  در نهالستان بود در خاک دفن کنید و پس از کاشت وافزودن کود آن را به صورت حوضچه ای آبیاری کنید.

 

برای خرید نهال به فروشگاه ما مراجعه فرمایید

 

 

راهنمایی برای خرید نهال

 

7 نکته برای خرید نهال

برای خرید نهال مورد نیاز خود؛ به نهال های با کیفیت و مطمئن از نهالستان های دارای مجوز توجه کنید. (گیاهانی که به صورت سنتی رشد می کنند و در غرفه های خیابانی به فروش می رسند، شناسنامه ندارند، بنابراین سلامت و اصالت آنها تایید نشده است.)

کاشت نهال در زمین اصلی از سالم بودن گیاه به شرح زیر اطمینان حاصل کنید:

الف) ریشه ها: نباید پیچ ​​خورده، پیچیده یا گره خورده باشد، ریشه ها باید از نظر سوختگی، سرمازدگی، پوسیدگی یا بیماری بررسی شوند.

ب) اندام هوایی: پوست نهال آسیب دیده نباشد ، عاری از بیماری و آفات باشد و نهال سالم با الگوی رشد طبیعی و ساختار مناسب باشد.

ج) نهال انتخابی باید به خوبی ریشه دار و منشعب باشد و ظاهری صاف و کشیده داشته باشد. نهالی با چند شاخه بهتر و زودتر میوه می دهد.

نهال پیوندی باید دارای پایه و پیوندک مشخص باشد. عدم تطابق بین پایه و پیوندک باعث ایجاد نهال نامتناسب و تخریب آن می شود.

از نظر سن نهال پیوندی باید یکساله (از زمان پیوند) و یا دو ساله (از زمان کاشت بذر در خزانه) سن داشته باشد. نهال‌های جوان کمتر از یک سال یا نهال‌های بزرگ‌تر از دو سال برای احداث باغ مناسب نیستند، اما گاهی می‌توان از نهال‌های دو ساله به جای درختان خشک در باغ ساخته شده استفاده کرد.

جوانه های روی ساقه نهال به خصوص در دو سوم پایینی ساقه باید قوی و سالم باشند تا بتواند پس از کاشت نهال در زمین اصلی شروع به کار کرده و به تعداد مورد نیاز شاخه تولید کند. . معمولاً در نهال های مسن جوانه های قسمت پایین تنها نهال این حالت خود را از دست داده و پا به اصطلاح کور شده که باید از خرید آنها خودداری شود.

نهال پیوندی باید دارای ساقه عمودی بوده و مستقیماً از محل پیوند به سمت بالا رشد کند و دارای گره یا زاویه به پایه نباشد یعنی نهال عمود بر زمین باشد.

همچنین نهال باکیفیت، نهال هایی است که عاری از آفات، بیماری، نماتد و علف های هرز انگل بوده و دارای تاییدیه، کمیته فنی نظارت بر تهیه و توزیع نهال سازمان جهادکشاورزی بوده و دارای گواهی سلامت و بهداشت و کنترل کیفیت باشد..

 

 

کلام آخر

همانطور که گفته شد خرید نهال و باغبانی نیازمند تجربه و دانسته هایی است. در این فسمت سعی شد راهنمای خرید نهال شما باشیم. در صورت وجود هرگونه سوال و مشکل با راه های ارتباطی ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *