دسته‌بندی نشده

در بهار چی بکاریم؟

Fruhlingsallee Tulpenblute 2010 1 copy

در بهار چی بکاریم؟ فصل بهار پس از پایان سرمای پاییز و زمستان با خرمی و سر سبزی آغاز می شود. هرچند بهار به عنوان سرآغاز شکوفایی و از سر گیری زندگی طبیعت در مناطق مختلف جهان در نظر گرفته می شود اما با توجه به شرایط جغرافیایی و ارتفاع مناطق مختلف از سطح دریا ممکن است آغاز گرمای بهاری در مناطق مختلف جهان متفاوت باشد.

به شکلی که  سرما و یخ زدگی طبیعت ممکن است با توجه به شرایط منطقه جغرافیایی در خیلی از مناطق تا ماه اول یا حتی نیمه بهار ادامه داشته باشد و شرایط برای کاشت بسیاری از درختان، گلها و گیاهان تا زمان گرم شدن محیط طبیعی فراهم نباشد.

ولی به طور کلی نیمه بهار  به عنوان آغاز فصل کاشت گلها، گیاهان و درختان در مناطق مختلف جهان شناخته می شود و می تواند نقطه عطف در آغاز یک سال مناسب و پربار برای کاشت گل ها، گیاهان و درختان باشد.

چگونگی کاشت گلها و گیاهان در فصل بهار

به دلیل آن که در آغاز فصل بهار ممکن است جبهه های هوایی سرد به طور کامل از مناطق مختلف کوهستانی خارج نشده باشند و خیلی از گلها و گیاهان  برای طی کردن مراحل مختلف رشد و بار دهی نیاز به یک دوره زمانی مناسب داشته باشند باید در اواخر زمستان یا اوایل بهار ابتدا  به صورت گلخانه ای و در فضاهای سر بسته با یک حرارت مناسب کاشته شوند. سپس وقتی بوته آن ها به حد مناسبی از رشد رسید و‌ هوا رو به گرم شدن می رود به طبیعت منتقل شوند.

 مثلاً اگر بذر گوجه فرنگی یا بادمجان در مناطق کوهستانی و سردسیر اول فروردین در محیط طبیعی کاشته شود تا روز 40 یا 50 بهار به دلیل هوای سرد و یخ زدگی سطح زمین ممکن است رشد نکند و اگر در نیمه بهار شروع به جوانه زدن کند فاصله زمانی بار دهی آن  تا خزان فصل پاییز کوتاه می شود و ممکن است از نظر اقتصادی برای کشاورزان مقرون به رفع نباشد.

 اما اگر کاشت بذر گیاهانی مثل گوجه فرنگی یا بادمجان در ابتدای بهار یا اواخر زمستان به صورت گلخانه ای انجام شود زمان برای پرورش این گیاهان از دست نرفته و به شکل مناسب مدیریت می شود.‌

همچنین گیاه در یک فضای سر بسته با حرارت تنظیم شده به رشد لازم رسیده و در نیمه بهار همزمان با گرم شدن هوا می‌توان آن را به فضای طبیعی منتقل نمود.

  چنین کاری باعث می شود زمان بار دهی گیاه افزایش پیدا کرده و از نظر اقتصادی برای کشاورز مقرون به صرفه باشد. در مورد گلها و گیاهان دیگر هم وضعیت به این صورت است یعنی در مناطق کوهستانی و سرد ابتدا باید بذر این گل ‌ها و گیاهان در گلخانه ها و مناطق مسقف و پوشیده در فضاهای مناسب کاشته شود سپس همزمان با گرم شدن هوا و از بین رفتن یخ زدگی زمین در نیمه بهار به طبیعت یا فضای طبیعی منتقل شوند.

 در مورد درختان هم وضعیت به همین منوال است یعنی نهال درختان در فضاهای مناسب کاشت و پرورش داده می شود سپس همزمان با گرم شدن هوا در فصل بهار به طبیعت یا فضای طبیعی برای کاشت منتقل می شوند.

کاشت گل ها، گیاهان و سبزیجات در آپارتمان

فصل بهار زمان مناسبی برای کاشت گل ها، گیاهان و سبزیجات در آپارتمان ها می باشد بر عکس طبیعت و فضای طبیعی که دما و شرایط زمین در اختیار انسان ها نیست و ممکن است به دلیل تغییرات جوی گرما و سرمای هوا در فصل بهار به سرعت تغییر وضعیت پیدا کند.

 فضای آپارتمان ها به دلیل امکان تنظیم دما محلی مناسب برای کاشت گل ها گیاهان و سبزیجات می باشد. یعنی افراد می توانند با تهیه انواع گلدان ها و بذرهای مناسب گل ها، گیاهان یا سبزیجات آنها را به راحتی در فضای آپارتمانی پرورش داده و با گرم شدن هوا در اواسط بهار آنها را به فضای باز مثل بالکن یا حیاط خلوت منتقل نمایند.

کاشت سبزیجات در فضای داخلی آپارتمان ها و خانه ها می تواند شرایطی فراهم آورد که اعضای خانواده بتوانند نیازهای روزمره خانواده و سبد غذایی به سبزیجات را به شکل مناسب برطرف نمایند.

 

همچنین بخوانید: در فصل پاییز چی بکاریم؟

 

بهترین سبزیجات برای کاشت در فصل بهار

کاشت سبزیجات در بهار کاری مرسوم و متداول است که افراد علاقمند و کشاورزان پس از پایان یافتن سرمای  زمستان به صورت محدود در خانه یا به شکل گسترده در فضای باز و محیط طبیعی انجام می دهند. سبزیجات و صیفی جات از تنوع بسیار بالایی برخوردارند و فصل بهار زمانی مناسب برای کاشت این محصولات می باشد.

 سبزیجات  به صورت روزمره در مصارف روزانه مثل آشپزی و خشک کردن یا تازه خوری کاربرد دارند. از جمله سبزیجات پر مصرف که نقشی مهم در سبد غذایی افراد جامع دارند می توان به مواردی مانند اسفناج، ریحان، تره، پیازچه، تربچه، انواع هویج، انواع کلم، کاهو، گشنیز، جعفری، شوید، پونه و … اشاره کرد.

 خیلی از افراد اگر فضای مناسبی مثل گل خانه یا باغچه در اختیار داشته باشند می توانند گیاهان و سبزیجات مصرفی را در خانه پرورش دهند.

 به دلیل آن که در آغاز فصل  بهار شرایط هوایی مثل گرما و سرما تحت کنترل نیست  و ممکن است تغییرات آن شدید و سریع باشد فضاهای داخلی خانه ها و آپارتمان ها مکانی مناسب برای کاشت سبزیجات و گیاهان محسوب می شوند. البته باید به این نکته توجه داشت که نیازهای جامعه از سطح گسترده‌ای  برخوردار است و با کاشت سبزیجات در خانه این نیاز ها برطرف نمی شود.

لذا خیلی از کشاورزان پس از گرم شدن هوا که معمولاً با توجه به شرایط طبیعی در مناطق سرد و کوهستانی همزمان با اواسط بهار است اقدام به کاشت انواع سبزیجات مختلف برای عرضه در بازار می کنند.

سخن پایانی

در فصل بهار چه بکاریم؟ شاید سوالی باشد که ذهن خیلی از افراد علاقمند به طبیعت یا کشاورزان را به خود جلب نماید. فصل بهار همان طور که از نامش پیداست فصل زایش و آماده شدن طبیعت برای آغاز یک زندگی جدید است.  لذا کاشته خیلی از گل ها، گیاهان و درختان در فصل بهار انجام می شود.

 اما باید به این نکته توجه داشت که آغاز فصل بهار به معنی گرم شدن هوا و فراهم شدن کاشت خیلی از گل ها و گیاهان نیست و ممکن است در خیلی از مناطق کوهستانی و سردسیر دمای پایین هوا تا اواسط بهار ادامه داشته باشد. لذا در مناطق کوهستانی و سردسیر اواسط بهار زمان مناسبی برای کاشت انواع صیفی جات، سبزیجات و گیاهان مختلف می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *