دسته‌بندی نشده

اصول کوددهی

pouring chemical fertilizers copy

بعد از خرید نهال و کاشت آن اینکه بدانیم چرا ، چگونه و چه زمانی باید به گیاهان و درختان خود غذا(کود) بدهیم بسیار مفید خواهد بود و روی محصولات شما تاثیر بسیاری خواهد داشت. یادگیری اصول کوددهی برای باغبانان و کشاورزان بسیار مفید و ضروری است. در این قسمت به بررسی اصول کوددهی خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

اصول کوددهی

 

همه کودهای مرکب شامل سه ماده اصلی هستند:
N = نیتروژن با تحریک تولید کلروفیل (یا سبزینه، ماده شیمیایی کلیدی دخیل در فتوسنتز – فرآیندی که توسط گیاهان نور خورشید را به غذا تبدیل می کند) به رشد سالم برگ کمک می کند.
P = فسفر به رشد صحیح ریشه ها، ساقه ها، گل ها و میوه ها کمک می کند.
K = پتاسیم نقش مهمی در کمک به رشد گیاه دارد.

چرا گیاهان به کود نیاز دارند؟

تمام مواد مغذی حیاتی برای رشد گیاه در خاک یا معلق در هوا هستند، پس کوددهی گیاه چرا انجام میگیرد؟؟ مزیت آن این است که همه گیاهان نمی توانند به مواد مغذی کلیدی موجود در خاک یا هوا دسترسی داشته باشند.

هر نوع خاک دارای ترکیبات غذایی خاص خود است. بنابراین قبل از اینکه ببینیم کدام کود برای گیاه مناسب است، باید خاکی که گیاه در آن رشد می کند را در نظر بگیریم. فعالیت هایی مانند کشاورزی پرمصرف، ساخت و ساز و ترافیک می تواند خواص شیمیایی و ساختار خاک را تغییر دهد و مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را محدود کند.

در برخی موارد، مواد مغذی به طور طبیعی در ابتدا وجود ندارند یا در طول زمان از خاک شسته شده اند. به همین دلایل ما افرادی که با خاک و باغ سروکار داریم باید عناصری را که از دسترس گیاهان خارج است در اختیار خاک قرار دهیم.

در رابطه با کوددهی نمی توان گفت که هرچه بیشتر بهتر است. شما ممکن است بیش از نیاز گیاهان خود را تغذیه کنید. کود بیش از حد می تواند به گیاهان شما آسیب برساند یا حتی آنهارا از بین ببرد. قبل از استفاده از هر نوع کود، بهتر است خاک را آزمایش کنید تا بتوانید نوع و فرمول مناسب را برای نیاز گیاهان خود انتخاب کنید.در عوض گیاهان با گل‌های بزرگتر، برگ‌های بزرگتر و میوه‌ها و سبزیجات بزرگتر لطف ما را پاسخ می‌دهند.

 

تغذیه طولانی مدت در مقابل تغذیه سریع: کدام گزینه برای شما مناسب است؟

کودهای گرانولار غذا را به آرامی به گیاه می آورند اما مزیت آن استفاده طولانی مدت است.

روش سراسری

این روش که سطح وسیعی را پوشش می دهد، برای استفاده از کودهای دانه ای در چمن ها یا باغ های جدید قبل از کاشت چمن و گیاهان استفاده می شود. روش سراسری را می‌توان با کودپاش چرخان دستی یا ریزشی انجام داد.

روش پاشیدن

این روش برای رساندن مواد مغذی به گیاهان منفرد مانند بوته ها و گیاهان چند ساله به صورت دستی با استفاده از کود گرانولار  انجام می شود. به سادگی کود را روی پاهای گیاه بریزید و روی آن را تا خط قطره ریز بپوشانید. برای صیفی‌جات کود را در نواری موازی با ردیف کاشت قرار دهید.

 

اصول کوددهی چیست؟

 

کودهای محلول در آب سریعتر عمل می کنند اما نیاز به دفعات بیشتری دارند.

روش ریشه ای

در این روش با آبیاری به گیاهان خود در واقع به آنها کود هم می‌دهید. اگر از کودهای محلول در آب استفاده می کنید، دستورالعمل های مخلوط را دنبال کنید و خاک را با آبپاش یا شلنگ در پایه گیاه آبیاری کنید. این سرویس برای تغذیه گیاهان گلدانی و گلخانه ها عالی است.

روش برگی

این روش مشابه روش پایه است، اما به جای اینکه آب را در خاک بریزید، آن را به برگها میزنید. این روش زمانی مناسب است که گیاهان نیاز به جذب سریع مواد مغذی ضروری مانند آهن دارند

 

اصول کوددهی

 

آنچه گیاهان به آن نیاز دارند

سه عنصر مهمی که همه گیاهان به آن نیاز دارند عبارتند از نیتروژن، فسفر و پتاسیم – یا N-P-K – و نسبت بین آنها روی بسته بندی درج شده است. به عنوان مثال، یک کود عمومی با برچسب 20-20-20 به این معنی است که هر عنصر شیمیایی 20 درصد از وزن کل فرمول را تشکیل می دهد (40 درصد باقیمانده ترکیبی از عناصر خنثی و حیاتی است). . درصد مواد تشکیل دهنده در نسبت‌های مختلفی ارائه می‌شود تا نیازهای مختلف به کود را برآورده سازد.

اگر می خواهید تولید گل را افزایش دهید، به مخلوطی مانند 15-30-15 با فسفر بالا نیاز دارید تا رشد گل را تشویق کند. اگر واقعاً می خواهید چمن شما سبز باشد، ترکیبی مانند 25-6-4 را انتخاب کنید که دارای نیتروژن بالا باشد. بسیاری از فرمول های کود برای گیاهان خاصی مانند گل رز، پیاز یا گلخانه طراحی شده اند.

حتما برچسب نسبت N-P-K را بررسی کنید زیرا ممکن است بتوانید از کودهای عمومی با همان درصد مواد مغذی اما با هزینه کمتر استفاده کنید.

علاوه بر N-P-K، بیشتر کودها حاوی مقادیر کمی از عناصر دیگر هستند که برای سلامت گیاه مهم هستند. برخی از مواد حیاتی مهمتر از سایرین هستند، اما هر یک از آنها به روش خود گیاه را تغذیه می کنند.

عناصر مهم در کودها عبارتند از کلسیم، منیزیم، آهن، مس، منگنز، روی، مولیبدن، بور و گوگرد (معمولاً می توانید هر کدام را جداگانه خریداری کنید). اگر هیچ یک از این عناصر وجود نداشته باشد، گیاه ممکن است علائم خاصی از کمبود را نشان دهد. مثلاً کمبود آهن باعث از بین رفتن رنگ سبز می شود (برگ زرد و رگبرگ آن سبز می شود) و با دوز آهن کلات اصلاح می شود.

امروزه تعداد قابل توجهی کود در دسترس است. هر دو کود ارگانیک (گرفته شده از گیاهان و حیوانات) و  غیرارگانیک (شیمیایی). در حالی که بیشتر این کودها غیرارگانیک و تجاری هستند، گزینه های کمی برای باغبانان ارگانیک وجود دارد. بسیاری از مردم به جایگزین های قدیمی – کود و کمپوست مخلوط با فضولات حیوانات – متکی هستند که با وجود ارگانیک بودن و مفید بودن برای خاک ساختمانی، تغذیه بسیار کمی دارند.

برای رشد گیاهان و میوه ها، پودر استخوان با فسفر بالا یک انتخاب ارگانیک در نظر گرفته می شود، در حالی که پودر خون منبع خوبی از نیتروژن است.

 

از فروشگاه ما دیدن فرمایید

 

نحوه انتخاب کود

دو نوع کود در دسترس باغداران خانگی وجود دارد: دانه ای(گرانولار)و محلول در آب. هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. کود گرانول به آرامی غذای گیاه را تامین می کند، اما مزیت استفاده طولانی مدت را دارد. از آنجایی که کودهای دانه ای قبل از استفاده گیاه باید ابتدا توسط آب تجزیه شوند، به سرعت انواع محلول در آب در خاک فرو نمی روند. کودهای محلول در آب سریعتر عمل می کنند، اما دوام کمتری دارند. این بدان معنی است که نوع دانه ای باید بیشتر استفاده شود.

هر دو نوع کود اثرگذار هستند.نوع انتخاب شما به این بستگی دارد که ترجیح می‌دهید گیاه خود را سریع اما به تناوب زیاد تغذیه کنید یا آهسته اما در فواصل طولانی‌مدت. و برای باغبان‌ ها که مشغول هستند هیچ چیزی بهتر از کود گرانولار آهسته‌رهش نیست که برای بعضی از انواع آن در هر شش تا نه ماه فقط یک بار استفاده نیاز است.

روش های مختلفی برای استفاده از کودهای دانه ای و محلول در آب وجود دارد. اما برخی از دستورالعمل های کلی نیز وجود دارد که باغبان باید هنگام استفاده از کودها از آنها پیروی کند. از کود دهی در روزهای بادی یا بارانی خودداری کنید. این باعث جابجایی کود یا بی اثر شدن آن می شود.

هنگام استفاده از کود گرانولار، همیشه به خاطر داشته باشید که کود را از برگ های گیاهان پاک کنید تا دچار سوختگی نشوید. زمانی که خاک به شدت خشک است هرگز از کود دانه بندی استفاده نکنید و پس از کوددهی به خوبی آبیاری کنید تا از سوختگی گیاه جلوگیری شود.

زمان کوددهی

دانستن زمان کوددهی  به اندازه استفاده از کود مناسب مهم است. اگر گیاه را در زمان مناسب کود ندهیم، کوددهی بی فایده است.اگر اوایل بهار مقدار متعادلی کود گرانولار (دانه ای) را به گیاهان دائمی، یک ساله، صیفی‌جات و محوطه‌های چمنی بدهید، نتیجه‌ی خوبی  خواهید گرفت. اما قبل از شروع باران‌های بهاری کوددهی نکنید زیرا فقط هدر دادن پول است.

مواد مغذی به راحتی از خاک شسته می‌شوند و از بین میروند. گیاهان یکساله دوست دارند سه تا چهار بار در طول فصل رشد با کود فسفر محلول در آب تغذیه شوند، در حالی که چمن ها اوایل پاییز دومین  استفاده از کود گرانولار را بهتر است دریافت کنند

درختان و بوته ها، به ویژه درختان گلدار، در بهار و پاییز مقدار متعادلی از کود دانه ای را دوست دارند. اما هنگام کود دادن به گیاهان و بوته  ها در پاییز حتماً از عبارت <<دیر و سبک>> پیروی کنید. اواخر پاییز نیز زمان مناسبی برای کود دادن به گیاهان پیازی است، به خصوص اگر برای اولین بار است که آنها را می کارید. معمولاً افزودن یک قاشق چایخوری پودر استخوان به سوراخ هر پیاز کافی است.

گل رز اشتهای سیری ناپذیری دارد. آنها را با کودهای محلول در آب هر هفت روز یک بار تغذیه کنید تا در طول گلدهی سالم و سرحال بمانند. “هر هفته، هر هفته” سرود تغذیه همه گلهای رز است. حرف آخر این است که فقط به گیاهانی که ریشه خوب دارند کود بدهید. کود دهی به دانه ها و بذر ها  یا نهال های کوچک می تواند باعث سوختگی آنها بوسیله  کود شود.

به یاد داشته باشید که این دستورالعمل های کود فقط دستورالعمل هستند. قبل از کوددهی دستورالعمل روی  بسته بندی کود را بخوانید و از آن آگاه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *