نهال پسته ممتاز

 

  • شروع باردهی محصول: 5 – 6 سال بعد کاشت
  • ارتفاع: 2 متر
  • مناسب آب و هوای کوهستانی
  • مقاومت بالا نسبت به سرما
  • زودگلده
  • فاصله کاشت: 3 در 5 متر
  • میزان باردهی: 3 تا 7 تن در هر هکتار
  • میزان آبیاری: 10 لیتر آب در هر هفته

 

(11 بررسی مشتری)
0 مردم در حال مشاهده این محصول در حال حاضر!

قیمت محصول:​

ارسال رایگان برای سفارش های بالای ۵۰۰ تومان

چنان چه جمع صورت حساب شما بالای ۵۰۰ هزار تومان شود هزینه پست برای شما به صورت رایگان محاصبه خواهد شد.

پرداخت درب منزل

بعد از دریافت سفارش

تضمین قیمت محصولات

کمترین قیمت در سطح اینترنت

امکان مرجوع کردن سفارش

در صورت عدم رضایت

تضمین کیفیت و اصالت

فروش مستقیم از شرکت

ارسال سریع سفارشات

با پست پیشتاز

توضیحات

نهال پسته ممتاز

نهال پسته ممتاز که به آب و هوای معتدل نیاز دارد کیفیت بالایی داشته و در بازارهای داخلی و صادراتی فروش خوبی را از آن خود می‌کند؛ به همین دلیل از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است. این نهال پسته انتخاب قابل قبولی برای باغداران و کشاورزانی است که به تولید محصول پسته باکیفیت می‌اندیشند. برای گرفتن نتیجه ای عالی پس خرید نهال پسته ممتاز یه سری شروط باید اجرا شود که در ادامه در مورد آنها صحبت می کنیم.

خرید تهال پسته ممتاز

معرفی نهال پسته ممتاز

نهال پسته ممتاز یکی از باکیفیت‎ترین ارقام نهال پسته در ایران است. بسیاری از باغداران و کشاورزان به دلیل ویژگی‎های این محصول از آن استقبال می‌کنند. این نهال پسته در بسیاری از مناطق قابل کشت نیست. معمولاً این رقم پسته را در منطق شرق و جنوب شرقی بیشتر کشت می‌کنند. در مناطق شمالی، غربی و مرکزی کشت این نهال پسته یک سری محدودیت‌ها دارد.

مشخصات و ویژگی های نهال پسته ممتاز

نهال پسته ممتاز دارای بازدهی بالایی بوده و نسبت به دیگر ارقام پسته محصول بیشتری می‌دهد. از نظر کیفیت میوه عالی است. به این خاطر که میوه‌هایی بزرگ، با طعم شیرین و گوشتی را می‌توانید انتظار داشته باشید.  این نهال پسته در مقایسه با دیگر ارقام مقاومت بالایی دارد و در برابر آفات می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. این نهال پسته در فصول مناسب می‌رسد و باید آن را برداشت کنید. با انواع آب و هوا تقریباً سازگاری دارد.

درخت این نهال متوسط الی بزرگ با تاج گسترده است و ارتفاعی 5 الی 10 متر دارد. رشد این نهال متوسط تا سریع است و شکل تاج آن گسترده و نامنظم است. شکل میوه این نهال در آینده بیضی شکل خواهد بود و اندازه آن به 20 الی 25 میلی متر طول می‌رسد. وزنی که می‌توانید انتظار داشته باشید 7 الی 10 گرم است. رنگ پوست پسته سبز کمرنگ تا قهوه‎ای است و طعمی شیرین و خوشمزه دارد.

زمان رسیدگی به این نهال زمان رسیدن میوه یعنی مهرماه و زمان برداشت یعنی 2 هفته بعد از رسیدن آن است. مقاومت به سرما متوسط است. مقاومت به آفات و بیماری‌ها نسبتاً خوب است. نیاز به آبیاری متوسط تا زیاد دارد و در مورد نیاز به تلقیح به درخت نر مکمل نیاز دارد.

آب و هوای مناسب برای کاشت نهال پسته ممتاز

نهال پسته ممتاز در مناطق خشک و نیمه خشک به تابش زیاد نیاز دارد. در مناطقی با آب و هوای خشک رشد مناسبی را می‌توان انتظار داشت. این نهال به دماهای بالا و نوسانات دمایی مقاوم است. در فصل رشد درجه حرارت مناسب در فصل 25 الی 40 درجه سانتی گراد است.

این نهال پسته به خشکی مقاوم است و به آب کمی نیاز دارد. میزان بارندگی که در برابر آن مقاوم است، 200 الی 500 میلی متر در سال است. این نهال در خاک‌های آهکی و سبک رشد خوبی دارد. با در نظر گرفتن آنچه گفته شد در مناطق مرکزی و شرقی مانند استان‌های یزد، خراسان شمالی و کرمان کاشت این نهال بسیار ایده آل است.

قیمت نهال پسته ممتاز

آبیاری نهال پسته اکبر ممتاز

در فصل رشد نهال پسته ممتاز از اوایل بهار تا اواخر پاییز آبیاری به آبیاری نیاز دارد. شرایط آب و هوایی فاصله آبیاری را با توجه به نوع خاک مشخص می‌کند. البته شما هر 7 الی 10 روز می‌توانید آبیاری را انجام دهید. هر نهال پسته اکبر ممتاز به 20 الی 40 لیتر آب در هفته نیاز دارد. میزان آبیاری به سن نهال، شرایط محیطی و نوع خاک بستگی دارد. آبیاری به صورت غرقابی یا قطره‌ای مؤثر است. به این دلیل که به صورت مستقیم در محل ریشه می‎ریزد و اینچنین آب کمتری تلف خواهد شد. زمان آبیاری این نهال یا اوایل صبح یا غروب باید انجام داد. به این خاطر که تبخیر کمتر خواهد بود.

شرایط و مراقبت های کاشت نهال پسته ممتاز

نهال پسته ممتاز به PH خاک 7 الی 8 نیاز دارد. خاک‎های اهکی به زهکشی نیاز دارند. شما باید زمین را آماده کنید. زمین شخم زده شود و کود دامی آن هم با خاک مخلوط شده باشد. در شرایط شاید آزمایش خاک و اصلاح آن نیاز باشد. نهال پسته را باید در فاصله 6 الی 8 متری در ردیف بکارید و عمق چاله‎ای که مدنظر قرار دارد هم 50 الی 60 سانتی‌متر باشد. خاک اطراف نهال باید فشرده باشد.

در سال اول کاشت نهال را باید در فاصله 7 الی 10 روز یک بار آبیاری کنید. در سال‌های بعد آبیاری باید به صورت هفتگی یا 2 هفته انجام شود، هرس کردن درخت در اولویت قرار می‌گیرد که اینگونه نهال در برابر آفات و بیماری‌ها در امان خواهد بود. در سال اول کاشت، بهتر است که از کودهای آلی استفاده کنید و در سال دوم کودهای شیمیایی مناسب هستند. هرس کردن درخت پسته در سال اول برای شکل دهی تاج و در سال‌های بعدی برای تشکیل میوه است.

آفات و بیماری نهال پسته ممتاز

شته‎های پسته به سستی برگ‌ها و ریزش زورس آن‌ها کمک می‌کند. سوسک‌های ساقه‌خوار  باعث خشکیدگی درخچه می‌شود، کرم‌های غوزه‌خوار باعث آسیب به محصول می‌شوند و پروانه‌های غوزه‌خوار هم به غوزه آسیب می‌رسانند. در مورد بیماری‎های نهال پسته ممتاز باید گفت که بیماری‌های قارچی در کمین هستند که باعث ایجاد لک برگی می‌شوند و اینگونه برگ‌ها شروع به ریزش می‌کنند.

بیماری‌های باکتریایی مانند آتشک را هم باید جدی گرفت به این دلیل که به خشکیدگی شاخه‌ها و مرگ نهال منجر خواهد شد. بیماری ویروسی مانند موزائیک ویروس پسته باعث می‌شود رشد نهال کاهش پیدا کرده و محصولی تولید نشود.

زمان و هرس درخت نهال پسته اکبر ممتاز

اواخر زمستان و اوایل بهار بهترین زمان هرس نهال پسته ممتاز است. در این زمان نهال در حالت رکود زمستانی به سر می‌برد. در این زمان هرس کردن به نهال فرصت می‎دهد تا زخم‎های به وجود امده را ترمیم کند و برای رشد بهاره آماده شود و هرس در پاییز یا اوایل زمستان به مقاومت نهال در برابر سرما کمک می‌کند.

هرس باید متعادل انجام شود تا انشعابات زیادی به وجود نیایند. از بین بردن شاخه‌های بیمار، ضعیف و اسیب دیده هدف قرار می‌گیرند. نباید شاخه‌های اصلی و ضخیم درخت از بین بروند. هرس باید با ابزار مناسب همراه باید تا نهال ضدعفونی شده و دچار آلودگی نشود.

خاک مناسب کشت

نهال پسته ممتاز باید سبک، زهکشی مناسب و آبرسانی خوبی داشته باشد. معمولاً خاک لومی یا شنی لومی بهترین گزینه به شمار می‌آید. خاکی که انتخاب می‌کنید با حداقل 1 متر عمق داشته باشد و از قدرت نگهداری و رطوبت خوبی برخوردار باشد. چنانچه خاک اسیدی باشد با آهک می‌توانید ان را اصلاح کنید.

اضافه کردن کود گاوی به بهبود ساختار و حاصلخیزی خاک کمک می‌کند. خاک این نهال تحمل آب ماندگی را ندارد. به همین دلیل، باید نسبت به زهکشی خاک مطمئن باشید. نهال پسته را باید در عمق 30 الی 40 سانتی متری بکارید.

نهال پسته ممتاز

فاصله کاشت مناسب نهال پسته ممتاز

فاصله کاشت نهال پسته ممتاز با در نظر گرفتن نوع خاک و میزان آب مشخص می‌شود و در مناطقی که خاک حاصل خیز است فاصله کاشت نهال هم کمتر است. برخی ارقام این محصول که رشد زیادی دارند به فاصله کاشت بیشتری نیاز دارند. اینگونه فضای کافی برای رشد تاج و ریشه آن‌ها به وجود می‌آید. در مناطق سرد و خشک فاصله کاشت باید بیشتر باشد تا درخت بتواند به خوبی رشد کند.

ارتفاع  از سطح دریا

ارتفاع از سطح دریا نهال پسته ممتاز بین 600 الی 1800 متر است. شرایط آب و هوایی و نوع خاک قطعاً دخیل هستند. پسته معمولاً در مناطق معتدل و معتدل گرم به خاطر اختلاف دمای زیادی که بین روز و شب وجود دارد، رشد نهال پسته بهتر است.

کود مناسب برای نهال پسته ممتاز

برای نهال پسته ممتاز کود آلی بهترین گزینه است. کودهای حیوانی پوسیده مانند گاوی و گوسفندی بسیار مفید هستند. این کودها مواد مغذی را تأمین کرده و بهبود ساختار خاک کمک می‌کنند. مقدار مصرف هم 20 الی 30 کیلوگرم می‌تواند باشد.  در سال‌های بعد تا 100 کیلوگرم هم می‌توان افزایش داد. کود شیمیایی مانند اوره، سوپر فسفات، پتاسیم از جمله کودهای شیمیایی هستند که میزان مصرف آن‌ها به آزمون خاک و نیاز نهال متفاوت است. برای نهال در سال اول 150 الی 300 گرم را می‌توان در نظر گرفت.

ارتفاع درخت پسته ممتاز

ارتفاع نهال پسته ممتاز بین 5 الی 10 متر متغیر است. رقم پسته، شرایط آب و هوایی، مدیریت باغ و سن درخت همگی دخیل هستند. پسته‌های اکبری ممتاز ارتفاع 8 الی 12 متر را هم دارند. در مناطق سرد و خشک، درخت پسته ارتفاع کمتری دارد ولی در مناطق معتدل ارتفاع بالاتری را می‌توان انتظار داشت. نحوه هرس، آبیاری و تغذیه درخت همگی روی ارتفاع نهایی تأثیر می‌گذارند. رعایت اصول باغداری، ارتفاع درخت را افزایش می‌دهد. درخت جوان‌تر ارتفاع کمتر و درخت پیرتر ارتفاع بالاتری دارد.

رقم مناسب برای گرده افشان

ارقام پسته باید از نظر گرده‌دهی به بلوغ رسیده باشد. یک نهال پسته ممتاز به تنهایی نمی‌تواند گرده افشانی کند و نیاز به گرده افشانی درخت دیگری دارد. به همین دلیل باید دو رقم سازگار در کنار یکدیگر کاشته شوند، ارقام ممتاز اکبری با ارقام مناسب گرده افشانی همخوانی دارند. این ارقام از نظر زمان گرده دهی و بلوغ با یکدیگر سازگاری دارند. به صورت متوسط 20 الی 25% سطح باغ پسته را باید گرده افشانی به خود اختصاص دهد.

زمان گلدهی درخت

برای زمان گلدهی نهال پسته ممتاز نمی‌توان یک زمان ثابت را مشخص کرد؛ زیرا این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مواردی که در زمان گلدهی نهال پسته ممتاز اثر دارد دمای هوا است. این نهال در مناطق گرم‌تر، گلدهی زودتر خواهد داشت ولی در مناطق سردتر دیرتر گل می‎دهد؛ همچنین نهال پسته اگر جوان‎تر باشد زودتر گل داده و در صورتی که درخت پسته مسن باشد، دیرتر گل خواهد داد. سلامت درخت، میزان بار محصول، میزان آب و مواد مغذی دریافت همگی روی زمان گلدهی نهال پسته ممتاز نقش ‎دارند.

نهال پسته ممتاز

زمان برداشت نهال پسته ممتاز

در مناطق سردسیر اواخر پاییز و اوایل زمستان زمان برداشت نهال پسته ممتاز است. این زمان بین آبان تا بهمن می‌تواند باشد. در مناطق گرمسیر اوایل بهار است. اسفند تا فروردین را باید در نظر بگیرید. در زمان مناسب که برداشت کنید، ریشه آسیبی نمی‌بیند و در هنگام انتقال به محل جدید از رشد و نمو خوبی برخوردار است. بهتر است برداشت در هوای معتدل انجام شود که اینگونه رطوبت ریشه حفظ خواهد شد.

 

از فروشگاه ما دیدن فرمایید

 

قیمت نهال پسته ممتاز

قیمت نهال پسته ممتاز در مناطق مرغوب معمولاً گران‎تر است. نهال‌های بزرگ‌تر قیمت پایین‌تری هم دارند. نوع پایه پسته هم بی تأثیر نیست. نهال‌های تکثیر شده به صورت پیوند زنی گران‎تر هستند. هنگام کمبود عرضه، قیمت پسته ممتاز افزایش پیدا می‌کند. هزینه‌های مربوط به بذر، نیروی کار و… را هم نباید نادیده گرفت.

سخن پایانی

رقم پسته ممتاز یکی از ارقام بسیار مرغوب است و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. به همین دلیل، نهال پسته ممتازبا فروش بالایی در نهالستان فرانهال روبرو شده است. این نهالستان بهترین ارقام تجاری را با کیفیت بالا عرضه می‌کند. به هرحال، 50 سال تجربه وجود دارد که این نهالستان سرپا مانده است و شما اگر به دنبال مرغوب‌ترین نهال پسته هستید، قطعاً ثبت سفارش اینترنتی از این مجموعه معقولانه است.

 

11 دیدگاه برای نهال پسته ممتاز

  1. احمد رحمانی

    غیر از قیمت بالاش همه چیش خوبه

  2. اکبر ملک (خریدار محصول)

    من تازه خریداری کردم خیلی عالیه

  3. فاطمه امیری

    فوق العاده است

  4. غلامرضا سلیمی (خریدار محصول)

    بسیار عالی بود و با اطمینان کامل خرید کردم

  5. mohammadi

    سلام وقت بخیر، این نهال پسته ممتاز واسه مناطق سردسیری هم خوبه ؟

    • admin-full-one

      سلام دوست عزیز، بهتره در مناطق گرمسیری کاشت بشه.

  6. اکبر

    سلام فرانهال عزیز ، من اگه این نهال پسته ممتاز رو بکارم تو چند سال بار خوبی میده ؟

    • admin

      سلام دوست عزیز این نهال به طور میانگین از سال 5 ام بار خوبی می دهد.

  7. رضا صیادی

    پسته ممتاز فروش خوبی داره در بازار و کشتش به نظرم جواب میده.

  8. علی

    مناسب بودن قیمت نهال پسته ممتاز باعث شد من از این نهال استفاده کنم.

  9. آرین ولی

    اینکه پسته ممتاز به آب و هوای سرد حساس نیست و مقومه تو این هوا خیلی خوبه.

  10. نیما فرطوسی

    نهال پسته ممتاز واقعا مقاومت بالایی در مقابل سرما داره.

  11. مناظری

    با کیفیته واقعا.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *