دسته‌بندی نشده

آموزش کاشت نهال گردو

آموزش کاشت نهال گردو

در بخش کشاورزی کاشت نهال گردو یک انتخاب عالی برای کشاورزان و باغداران به شمار می‌رود. گردو میوه‌ای با ارزش است که علاوه بر آنکه میوه‌ای مفید و خوبی دارد، چوب آن نیز از کیفیت بالا برخوردار است. این درخت در سراسر جهان طرفداران زیادی داشته و باغبانان زیادی آن را کاشته و از آن استفاده می‌کنند. کاشت نهال گردو بایستی به درستی و طبق فنون خاصی انجام شود. قبل از شروع عملیات کاشت حتماً اطلاعات خود را بیشتر کرده تا بتوانید به صورت درست و بهینه این کار را انجام دهید. ‌

آشنایی با درخت گردو

درخت گردو یکی از درخت‌های پر طرفدار و گران است که باغبانان و افراد زیادی تمایل به کاشت و پرورش آن دارند. قبل از کاشت نهال گردو باید با مراحل و نحوه پرورش آن آشنا باشید. ارتفاع این درخت ۵ تا ۲۵ متر است و در فصل بهار گل داده و بارور می‌شود. میوه این درخت به شکل کروی با پوستی سبز و سخت است که داخل آن مغزی خوشمزه وجود دارد.

به طور کلی برای پرورش نهال گردو باید اول جای مناسبی را پیدا کرده و خاک آن را زیر و رو کرده و آماده کرد. نهال را کاشت و آبیاری آن انجام شده و بعد از آن باید جوانه زنی و تغذیه مناسب آن را نیز به درستی انجام داد. بهترین  زمان برای کاشت نهال گردو فصل پاییز است؛ زیرا بارش باران سبب محصول دهی زودتر درختان می‌شود.

 

مشخصات نهال گردو مرغوب

پیشنهاد می‌شود همیشه از نهال‌های با کیفیت و مرغوب استفاده کنید که میوه آن نیز کیفیت خوبی داشته باشد. به طور کلی یک نهال گردو مرغوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • حداقل طول یک نهال مرغوب ۴۰ سانتی‌متر است.
  • عدم برآمدگی و زخم در قسمت پیوند نهال
  • نهال سالم و بدون بیماری، آفت و رنگ پریدگی باشد.
  • نهال باید گواهی سلامت بهداشت و شناسنامه داشته باشد.
  • عمود بودن پایه و قسمت پیوند نهال از دیگر ویژگی‌هاییک نهال خوب است.
  • داشتن ریشه‌های قوی

آموزش کاشت نهال گردو

روش‌های کاشت نهال گردو

نهال گردو به روش‌های مختلفی کاشته می‌شود که این موضوع به مواردی چون شرایط محیط، نیاز‌های خاکی و دانش کشاورز بستگی دارد. در زیر رایج‌ترین روش‌ها بررسی می‌شوند:

  • کاشت مستقیم دانه: در این روش دانه گردو ریشه دار شده و سپس آن را در زمین می‌کارند. این کار راحت است، اما باید به دقت انجام شده و مراقبت بیشتری از آن صورت گیرد.
  • کاشت نهال گردو: از نهالستان یا باغ‌های مادر می‌توان نهال گردو را تهیه کرد. روشی با قابلیت اطمینان بیشتر است که محصولات درختان کیفیت بالاتری خواهند داشت.
  • پیش کاشت: در این روش نهال اول در محل پیش کاشت کاشته می‌شود تا به رشد کافی برسد. پس از آن در اواخر فصل رشد به محل نهایی که برای آن درنظر گرفته شده منتقل می‌شود. رشد بهتر نهال و حفاظت بهتر از آن از مزیت‌های این روش است.
  • کاشت تحت پوشش: کاشت نهال در شرایط حفاظتی یعنی زیر یک پوشش پلاستیکی انجام خواهد شد. این پوشش مانع آسیب دیدن نهال به دلیل آب و هوای نامساعد شده و کمک می‌کند تا رشد بهتری داشته باشد.

6 گام پرورش نهال گردو

پرورش نهال گردو طی چند مرحله انجام می‌شود. در زیر به بررسی این مراحل پرداخته می‌شود:

انتخاب مکان مناسب

انتخاب یک جای مناسب برای کاشت نهال اهمیت زیادی دارد. در مکان مورد نظر باید نور آفتاب به حد کافی باشد تا درخت بهتر رشد کند. در نتیجه باید جایی را که در طی روز نور کافی و خوب داشته و دارای زهکشی مناسب است، انتخاب کنید. بین نهال‌ها باید فاصله مناسب وجود داشته باشد تا کاشت و پرورش با موفقیت انجام شود. ‌

آماده‌سازی خاک

قبل از کاشت نیاز است که خاک مورد نظر را آماده کرد. با استفاده از تراکتور بایستی خاک زمین را زیر و رو کرد تا زمینی که فشرده شده آماده کاشت شود. این کار باعث کاشت راحت‌تر و رشد بهتر درخت می‌شود؛ در نتیجه محصول بهتری از آن برداشت خواهید کرد.

کاشت نهال

در گام بعدی کاشت نهال باید یک چاله با عمق حداقل ۴۵ الی۶۰ سانتی‌متری در خاک ایجاد کنید تا ریشه‌ها بتوانند رشد خوبی داشته باشند. نهال را داخل آن قرار داده و دور آن را خاک کافی ریخته و محکم کنید. دقت کنید که نهال را راست قرار داده و از استوار بودن آن مطمئن شوید.

استفاده از کود

از کود مناسب استفاده کرده و کود دهی را به قدر کافی انجام دهید. برای تغذیه درست درخت گردو باید از کود کافی استفاده کرد تا سالم رشد کرده و کیفیت محصول بیشتر شود. کود‌هایی چون کود دامی، کود مرغی و کود کمپوت انتخاب‌های عالی برای بهترین کود برای نهال گردو هستند؛ زیرا علاوه بر تقویت خاک عناصر غذایی که نهال نیاز دارد، را تأمین می‌کند. از طرفی این کود‌ها با اضافه کردن مواد آلی به خاک باعث بهبود ساختار خاک می‌شوند. شما می‌توانید در فصل رشد نهال‌ها از کود‌های حاوی نیتروژن استفاده کنید. لازم به ذکر است که مقدار نیتروژن باید به اندازه کافی باشد؛ زیرا زیاد بودن آن به درخت آسیب می‌زند.

آموزش کاشت نهال گردو

آبیاری

بعد از آنکه کاشت نهال به اتمام رسید، باید آن را آبیاری کرد تا خاک دور آن و ریشه‌ها خوب خیس شوند‌. لازم به ذکر است که آبیاری زیاد از حد نیز سبب خفگی ریشه‌ها شده و باید از انجام آن خودداری کرد. طی فصل‌های خشک حتماً نهال‌ها را به طور منظم و به اندازه کافی آبیاری کنید که ریشه آن‌ها خشک نشود. بهترین روش آبیاری پس از کاشت روش تراکمی است که در زمان مشخص و منظم انجام می‌شود. این آبیاری به صورت آهسته و عمیق انجام شده و آب جذب ریشه‌ها و خاک می‌شود. در نتیجه درخت به اندازه کافی آب را جذب کرده که این مورد در رشد آن نیز مؤثر است.

مراقبت و نگهداری

آخرین مرحله کاشت نهال گردو مربوط به مراقبت و نگهداری درست از آن‌ها است. نگهداری از آن شامل آبیاری منظم، جوانه زنی، کاشت محافظتی و تغذیه مناسب است. علاوه بر آن باید در برابر حشرات و بیماری‌های مختلفی که احتمال دارد به درخت آسیب بزند، از درخت محافظت شود.

شرایط مورد نیاز برای کاشت نهال گردو

برای کاشت نهال گردو بایستی شرایط را در نظر گرفت. در زیر به شرایط مورد نیاز در این زمینه اشاره می‌شود:

  • آب و هوا: نهال گردو در مناطقی که آب و هوا معتدل و سرد است بهتر رشد می‌کند. دما و نور خورشید باید در حد مناسب باشد. بهترین دما برای رشد آن ۱۵_ درجه سانتیگراد است.
  • خاک: خاک باید عمق خوب و زهکشی مناسب داشته باشد.. PH ۶الی ۷. ۵ و داشتن مواد آلی و عناصر غذایی کافی در خاک باعث رشد بهتر می‌شود. خاک باید حاصلخیز باشد تا بتواند تغذیه درخت را به درستی فراهم کند. از طرفی خاک باید قابلیت این را داشته باشد که آب را دفع کند‌. این موضوع باعث جلوگیری از رطوبت زیاد خاک و ایجاد بیماری و عفونت برای درخت می‌شود.
  • فاصله کاشت: اگر چند نهال گردو کاشت می‌کنید باید بین آن‌ها فاصله مناسب وجود داشته باشد. معمولاً ۸ الی ۱۰ متر فاصله مناسب است اما باز هم به خاک و شرایط منطقه بستگی دارد.
  • فضای کافی: درخت گردو بعد از آنکه رشد کند بزرگ شده و شاخه‌های زیادی خواهد داشت. حتماً این موضوع را درنظر بگیرید که فضای کافی برای این کار وجود داشته باشد.
آموزش کاشت نهال گردو

آموزش کاشت نهال گردو

انواع روش هرس درخت گردو

هرس درخت گردو به چند روش انجام می‌شود که به شرح ذیل هستند:

  • هرس فرم دهی: شاخه‌های درخت که نیازی به وجود آن‌ها نیست، هرس می‌شوند تا درخت ظاهری مناسب و متوازن پیدا کند.
  • هرس بهبودی: بعضی اوقات شاخه‌های اضافه هرس می‌شوند تا نور به خوبی به شاخه‌های زیری برسد.
  • هرس حذف شاخه‌های جانبی: در این روش شاخه اصلی انتخاب شده و شاخه‌های جانبی اطراف آن هرس می‌شوند. این کار به این خاطر است که بتوان میوه‌ها را راحت‌تر برداشت کرد.
  • هرس مدیریتی: در این روش شاخه‌هایی که خشک شده‌اند یا آسیب دیده شده‌اند، هرس می‌شوند. این کار با هدف رفع مشکلات درخت انجام می‌شود.

سخن پایانی

در مطلب فوق درباره نحوه پرورش نهال گردو نکاتی ذکر شد تا بتوانید به درستی یک درخت گردو پرورش دهید. گردو از جمله درخت‌های با ارزشی است که می‌توان علاوه بر میوه از چوب آن نیز استفاده کرد. باغداران و افراد زیادی حتی در خانه‌های خود این درخت را پرورش می‌دهند. با پرورش درست و اصولی این درخت می‌توانید محصول خوبی از آن برداشت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *