دسته‌بندی نشده

هرس ریشه چگونه است؟

Step 02 bdeea13d90164890a6459cedfbb0c735 copy

بعضی وقت ها برای بیشتر شدن  گیاه و تولید یک گیاه جدید در خانه باید به روش تقسیم ریشه پیش بگیرید. برای این کار اول باید گیاهتون ریشه زیادی داشته باشد تا با تقسیم ریشه صدمه ای به گیاه مادر وارد نشه و دو گیاه سالم و با طراوت داشته باشید. همچنین اگه گیاه گلدانی پرورش میدید حتما یک روز به این نقطه از کار پرورش گیاه میرسید که ریشه های گیاه گلدانی شما بیش از حد رشد کرده اند و مجبورید که به هرس ریشه گیاه بپردازید.

هرس ریشه چگونه است

هرس ریشه گیاهان

بنابراین زمانی لازم میشه که به خاطر در هم پیچیدگی ریشه و کوچیک بودن گلدان، ریشه های گیاه رو هرس و یا تقسیم کنید. یکی از نشانه های احتیاج به هرس ریشه گیاه اینه که همه ی فضای گلدان پر از ریشه شده و چندان خاکی در گلدان باقی مانده است. به طوری که اگه گیاه رو از گلدان خارج کنید میبینید ریشه ها در هم تنیده و شکل گلدان را به خودشون گرفته اند. این اتفاق زمانی پیش می آید که گیاه بالغ شده باشد.

 

همچنین بخوانید : انواع هرس درختان

 

نحوه هرس کردن ریشه های گیاه

اکثر گیاهان تحمل هرس ریشه گیاه رو دارند. تقسیم یا هرس ریشه فقط در گیاهانی که ریشه ی رشته ای دارند امکان پذیر است و در گیاهانی که ریشه درشت و حجیم دارند این عمل انجام شدنی نمی باشد. به ریشه های درشت ، ریشه های بزرگتر و ریشه های رشته ای ریشه های نازکتر و کوچکتر می گویند. تنها کاری باید که برای تقسیم ریشه های گیاه انجام بدید اینه که گیاه را با احتیاط ، کامل از خاک بیرون بکشید و قسمتی از ریشه رشته ای آن را با چاقو برش دهید.

نکته ی قابل توجه اینه که تحت هیچ شرایطی نباید در این مرحله ریشه های درشت را برش دهید بلکه با استفاده از ناخن گیر فقط ریشه های رشته ای را ببرید. همچنین ریشه های مرده و خراب را ببرید و دور بریزید. هرس ریشه ، کاری به جز کوتاه کردن و اصلاح ریشه گیاه نیست. بعد از این کار دوباره گیاه را در گلدان بکارید.

اگر هنگام کاشت مجدد گیاه دوباره یک دسته بزرگ ریشه در گلدان میکارید به این معنی است که هرس ریشه گیاه را اشتباه انجام داده اید. چرا که اگه دوباره ریشه بخش زیادی از فضای گلدان را پر کند، نمیتونه مواد مغذی رو به میزان کافی از خاک جذب کنه و رشد آن بهبود نخواهد یافت. هر چه قدر خاک کمتری در گلدان بماند ، گیاه بیشتر با کمبود مواد مغذی مواجه می شود.

شما در اصل هرس ریشه انجام داده اید تا این مشکل را برطرف کنید و خاک اطراف گیاه رو افزایش بدید تا مدت زمان بیشتری بتونید در همین گلدان آن گیاه را نگه دارید. گیاهی که تنگی گلدان و در هم پیچیدگی ریشه  دچار شده باشد اگر وضعیتش مرتفع نشه  در آخر گیاه خواهد مرد. اگه دیدید که برگ های گیاه دارن زرد میشن و یا گیاه خیلی زود پژمرده میشود وضعیت ریشه های گیاه را چک کنید.

چرا که این احتمال وجود دارد که گیاه دچار تنگی گلدان شده باشد و برای بهبود این وضعیت باید هرس ریشه را انجام دهید. یادتان باشد که هر زمانی که دارید ریشه ها رو برش می زنید باید دقت زیادی داشته باشید.

در زمان بریدن و هرس ریشه امکان داره به گیاه صدمه بزنید. بعضی از گیاهان در این فرایند آسیب می بینند و بیمار میشوند یا از بین می روند. بنابراین، اگر چه کل فرایند هرس ریشه به نظر خیلی آسون به نظر می رسه اما نیازمند دقت خیلی بالایی می باشد.

 هرس ریشه بخش طبیعی از فرایند کمک به رشد گیاهان گلدانی می باشد. ریشه گیاه بخش خیلی حساس آنهاست پس به هر دلیلی که به ریشه گیاه دست میزنید احتیاط کنید که در ساختار ریشه مشکی به وجود نیاید. گیاه از طریق ریشه آب و مواد مغذی را جذب می کند. در بیشتر موارد پیشنهاد میشه بعد از هرس ریشه و کاشت گیاه در گلدان، آنها را کامل آبیاری کنید و کود بدهید.

چه زمانی باید ریشه گیاه را هرس کنیم ؟

بهترین تایم برای هرس کردن ریشه‌ گیاهان زمان تعویض گلدان و زمان پیوند زدن آن‌ها هستش. در جریان باشید که هر زمانی که نیاز باشد، باید کار تعویض گلدان انجام شود. اما راجب زمان پیوند باید به نوع گیاه و فصل پیوند آن توجه کنیم. چرا که برخی از گیاهان در فصل پاییز پیوند می‌شوند و بعضی دیگر در فصل بهار. پس باید برای گیاهان پیوند بهاره، هرس کردن ریشه را در پاییز انجام داد؛ و برای گیاهانی که در پاییز پیوند می‌شوند، تایم هرس کردن ریشه‌ها در بهار می باشد.

آیا هرس کردن ریشه گیاه فایده ای هم دارد ؟

یکی از ویژگی های هرس کردن ریشه‌ گیاه، تقسیم و تکثیر گیاهان است. وقتی که بخواهید پاجوش‌های گیاه مادر را جدا کنید و یا از گیاه مادر قلمه بگیرید، باید ریشه‌ها رو هرس کنید. به هر حال، هرس کردن ریشه گیاه باعث می شود تغذیه و رشد بهبود یابد. همچنین اگر هم آفتی در خاک و ریشه گیاه وجود داشته باشد، با هرس کردن می‌توان از بیمار شدن ریشه پیش گیری کرد. پس در امر پرورش گل و گیاه هرس کردن ریشه فرایندی ضروری و مهم به حساب می آید.

مراحل هرس کردن ریشه گیاه آپارتمانی مراحل هرس کردن ریشه گیاه آپارتمانی 

هرس کردن ریشه ی گیاه قواعد و مراحل خاص خودش رو داره که عبارت است از:

  • خارج نمود گیاه از گلدان
  • جدا کردن خاک از ریشه
  • ریشه‌ها را کوتاه کنید
  • جدا کردن انبوه ریشه‌ها و بررسی آن‌ها
  • کاشت گیاه در درون گلدان

کلام آخر

هرس کردن و رسیدگی به ریشه گیاه یکی از کارهای الزامی برای پرورش گیاهان می باشد. زمانی که شما مسئولیت نگهداری و پرورش گیاه را قبول می کنید، فاعدتا تمام تلاش خود را خواهید کرد تا گیاه شما بهترین شرایط رشد را داشته باشد. پس لازمه که تا حدودی به کارهای تخصصی در زمینه پرورش گل و گیاه آگاهی داشته باشید.

هرس کردن ریشه گیاه هم یکی از این نکات مهم است که نیازمند مقداری دانش و مهارت خاص می باشد. چون اگر این کار به‌ درستی انجام نشود، اماکان دارد که گیاه در معرض خطر از بین رفتن قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *