دسته‌بندی نشده

نماتد چیست؟

1046 copy

نماتدها نوعی آفات هستند که به شکل کرم می باشند و کوچک هستند. البته باید بدانید که نماتدها هم زندگی و فعالیت خاص خودشان را دارند. معمولا اگر بخواهید نماتدها را تماشا کنید می توانید با میکروسکوپ این کار را انجام دهید چون بیشترین حضور را در خاک دارند.

نماتدها انواع مختلفی دارند که در این خصوص می توانیم در دسته های انگل جانوری و یا گیاهان و یا گندخواران آنها را دسته بندی کنیم. معمولا نوع انگل گیاه اغلب در خاک هستند و به ریشه گیاه حمله می کنند.

نماتدهای گیاهی نیز دارای اندام نیشی شکل هستند و معمولا تغذیه آنها از شیره گیاه و یا محتویات درون سلول های گیاهان می باشد. در این قسمت در رابطه با نماتد توضیحات کاملی برایتان مهیا شده است با ما همراه باشید.

نماتد چیست؟آیا نماتد ها به محصولات کشاورزی خسارت وارد می کنند؟

بله نماتدها دارای گونه های مختلفی هستند. این ها می توانند به مرکبات حمله کنند و آنها را نابود سازند. البته نابودی آنها به این صورت است که از ریشه گیاهان تغذیه می کنند.

معمولا خطراتی که نماتد می تواند ایجاد کند برای درختان در حد حاد بودن نیست. تنها آسیبی که یک منماتد می تواند به مرکبات بزند این است که ساختار ریشه آن را می تواند تخریب کند. این امر اهمیت زیادی دارد و توجه به آن نیز خالی از طلف نخواهد بود.

 

همچنین بخوانید : نکات مهم باغداری

 

بررسی چرخه زندگی نماتدها

 به طور کلی چرخه زندگی نماتد بر اساس مرحله تخم ریزی و سن لارومی و نماتد بالغ می باشد. لاروها که در داخل تخم ایجاد می شوند و لارو سن نیز از تخم خارج می شود. معمولا اکثر جمعیتی که برای نماتدها می توانیم در نظر بگیریم ماده ها هستند و می توانند حدود 20 درصد جمعیت را نیز به نرها اختصاص دهند.

معمولا نرها در خصوص نماتد ها تغذیه ای ندارند و خسارت زا نیز نیستند و فقط می توانند در تنوعات ژنتیکی دخالت داشته باشند که باید به آن توجه داشته باشید چون اهمیت فراوانی دارد و توجه به آن نیز خالی از لطف نخواهد بود.

نماتد چه چیزی است؟نشانه های وجود نماتد در گیاه

معمولا اگر ببینیم که درخت زوال تدریجی را طی می کند، این مورد می تواند باعث شود که بیشتر برای وجود نماتد آگاه تر باشیم. معمولا در این خصوص زوال برگ ها و میوه های درختان نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

در صورتی که رنگ پریدگی برگ نیز می تواند نشانه ای از وجود نماتد باشد و باید به آن توجه داشته باشید چون اهمیت دارد.  در صورتی که بخواهید دقیقا وجود نماتد را پیدا کنید باید ریشه ها را به طور کامل باز و بررسی نمایید.

ریشه هایی که دارای نماتد باشند معمولا بسیار ضخیم هستند و تیره می باشند. در صورتی که اگر ریشه ها را با میکروسکوپ مشاهده کنید می توانید تمامی نماتدها را که دراای جنس ماده هستند و یا مواد ژلاتینی مربوط به نماتد را روی سطح برگ ها و درختان مشاهده نمایید.

ماده ژلاتینی اگر روی ریشه وجود داشته باشد، به سختی می توانید آن را تمیز نمایید. این مورد را هم باید در نظر بگیرید چون بسیاری از مشکلات از همین ماده ژله ای ایجاد می گردد.

 

چگونه از رشد نماتد جلوگیری کنیم؟

معمولا باید از نهال های گواهی شده استفاده کنید که درون آنها هیچ نماتدی وجود ندارد. کاشت نهال مرکبات باید در جایی رخ دهد که هیچ گونه آلودگی خاصی از نظر نماتدی وجود نداشته باشد. هیچ گونه آب آلوده ای نباید وارد زمین شود چون می تواند به محصولات در طولانی مدت آسیب بزند.

تمامی ادوات و وسایل کشاورزی قبل از این که وارد زمین شوند باید تحت پاکسازی قرار گیرند. این امر اهمیت فراوانی دارد چون بیشتر میکروب ها و آفات از خود وسیال کشاوری می باشند. پس باید قبل از هر کاری به این نکته توجه کنید.

از نظر بیولوژیکی نیز باید خاک کنترل شود تا در آینده از رشد نماتد نیز کم شود. از نظر شیمیایی نیز می توانیم از سمومی استفاده کنیم که نماتدها را از بین می برند.

کلام آخر

در این مقاله ما نماتد را بررسی کردیم و جزییاتش را نیز مورد بررسی قرار دادیم .باید بدانید که نماتد ها معمولا جز آفات می باشند و بیشترین آسیب آنها مربوط به مرکبات است. شما می توانید از طریق راه های بیولوژیکی و شیمیایی از شر نماتدها خلاص شوید و باید آن را در نظر بگیرید چون اهمیت فراوانی دارد و توجه به آن نیز خالی از لطف نخواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *